ODŻYWIANIE A ŁUSZCZYCA

Dieta, która sprzyja łagodzeniu łuszczycy

Nie istnieją żadne badania naukowe, które pozwoliłyby jednoznacznie stwierdzić, że określony rodzaj pokarmów ma większe znaczenie w  leczeniu łuszczycy. Wiele osób cierpiących na tę chorobę jest jednak zdania, że wraz ze zmianą nawyków żywieniowych podczas leczenia, oraz przejściem na zdrową i zrównoważoną dietę, łuszczyca ulega znacznej poprawie. Dodatkowo specjaliści ds. żywienia zalecają spożywanie zdrowej żywności, również ze względu na jej zdolność obniżenia ryzyka chorób serca i cukrzycy, na które narażone są osoby z łuszczycą.

Przede wszystkim, pierwszym krokiem, jeżeli zdecydujemy się przejść na zdrowe odżywianie, powinna być redukcja wagi ciała. Lekarze zgodnie twierdzą, że podwyższony indeks masy ciała (BMI) jest ściśle związany ze zwiększonym ryzykiem pojawienia się łuszczycy i łuszczycowego zapalenia stawów. Dodatkowo przyczynia się on do nasilenia choroby. W przypadku osób z predyspozycją do łuszczycy, otyłość może być czynnikiem, który sprowokuje chorobę. Zaś pacjenci, którzy zredukowali nadmierną wagę ciała, odczuli złagodzenie objawów łuszczycy.

Pokarmy, których należy unikać w przypadku łuszczycy:

  • czerwone mięso
  • rafinowany cukier
  • ziemniaki
  • pomidory
  • papryka
  • produkty mleczne
  • potrawy smażone

Pokarmy, które mogą łagodzić objawy łuszczycy:

  • ryby
  • siemię lniane
  • oliwa z oliwek
  • pestki dyni
  • orzechy włoskie
  • świeże owoce i warzywa
Ryby i owoce morza, takie jak  m.in. łosoś, makrela, sardynki, tuńczyk są podstawą zdrowego odżywiania, dzięki wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych Omega-3. Powszechnie panuje opinia, że oleje rybne łagodzą zapalenie i wspomagają system odpornościowy, który dla ludzi cierpiących na łuszczycę, ma niebagatelne znaczenie. Ryby warto spożywać przynajmniej dwa razy w tygodniu.

Innym źródłem dobroczynnych dla naszego organizmu tłuszczów, są zawierające wielonienasycone kwasy tłuszczowe, orzechy, oleje roślinne czy awokado. Natomiast wysoką zawartość jednonienasyconych kwasów tłuszczowych zawierają orzechy włoskie, olej sojowy, siemię lniane oraz niektóre ryby. Są one niezwykle korzystne dla naszego organizmu, oczywiście w odpowiedniej ilości. Należy natomiast wystrzegać się tłuszczy nasyconych i tłuszczy trans.

Kolejnym dobroczynnym składnikiem, który warto wprowadzić do naszej diety są jagody. Mają one właściwości przeciwzapalne i wysoką zawartość witaminy C, manganu i błonnika. Oprócz jagód, owocami o właściwościach przeciwzapalnych są mango, truskawki i figi.

Pokarmy, które musimy wyeliminować ze swojego jadłospisu, jeśli chcemy złagodzić przebieg łuszczycy:

  • Smażone potrawy - nasilają stan zapalny w organizmie, co może być jednym z głównych powodów zwiększenia ryzyka chorób serca i innych problemów zdrowotnych.   vyprazane_jedla
  • Cukier rafinowany - jest szkodliwy dla naszego zdrowia. Nie pomaga też przy leczeniu samej łuszczycy. Nadmierne spożycie cukru, może nie tylko wzmagać stan zapalny, ale też znacząco przyczynia się do wzrostu masy ciała. Nadwaga może zaś pogorszyć stan łuszczycy.
  • Alkohol - Uważa się, że alkohol ma niemały wpływ na wywołanie i nasilenie się łuszczycy. Alkohol wchodzi również w interakcję z przyjmowanymi lekami, co w określonych przypadkach może być bardzo niebezpieczne dla zdrowia.
Choć badania jeszcze nie potwierdziły bezpośredniego związku, między tym co spożywamy, a łuszczycą, w praktyce okazało się, że u osób, który unikały określonego rodzaju pokarmów,  znaczcnie złagodziły się objawy tej choroby. Dlatego bardzo ważną kwestią jest wprowadzenie zrównoważonej i zdrowej diety, jeśli chcemy widzieć efekty w leczeniu łuszczycy.

 

« wróć do bloga

Blog

Właściwości i zastosowanie oleju kokosowego

Nagietek lekarski